انجام پایان نامه

انجام پایان نامه با تیم دقیق مشاوره آماری

انجام پایان نامه

رشد روز افزون دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی و عدم آشنایی به روش تحقیق موجب شده تا بسیاری از آن­ها در نگارش پایان نامه خود دچار مشکلات عدیده­ای شوند. روش تحقیق شامل مراحلیست که در نگارش پروپازال و پایان نامه و همچنین مقاله علمی پژوهشی یا مروری یکسان می­باشد. از همین رو در این پست سعی شده تا نکاتی که دانستن آن­ها برای هر دانشجوی تحصیلات تکمیلی ضرورت دارد، بیان شود.

آموزش انجام پایان نامه

در سال­ های اخیر تعداد دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی رشد روزافزونی داشته است. علاقه دانشجویان به گرفتن مدارک عالیه دانشگاهی موجب شده تا بسیاری از آن­ها بدون داشتن حتی اندکی زمینه­ و اشتیاق به تحقیق در چارچوب محیط آکادمیک وارد این مقطع پژوهش محور شوند. این عدم آشنایی و تجربه باعث شده تا بخش عمده ای از آن­ها چه در شروع و چه در تکمیل پایان نامه خود با مشکلات فراوانی روبرو شوند که آن­ها را در انجام رساله دوره ارشد یا دکتری خود در زمان تعیین شده از طرف دانشگاه باز می­دارد. در نتیجه به تعویق افتادن اتمام آن، نه تنها دانشجویان روزانه ناچارا بایستی مبلغی را بنابه قانون سنوات به دانشگاه محل تحصیل خود بپردازند، بلکه صرف ­نظر از تحصیل در دوره روزانه یا شبانه، کلیه دانشجویان مجبور به تحمل افزایش پله ­کانی یک تا سه برابری در قیمت ­های خوابگاه، سلف و غیره می­شوند.

از همین رو، بسیاری از دانشجویان در تلاش ­اند که پایان نامه خود را به تنهایی از صفر تا صد نگارش کنند، ولی به دلیل عدم آشنایی کافی به مراحل انجام یک تحقیق علمی یا اصطلاحا روش­ تحقیق، قادر به انجام این مهم نیستند. از همین رو، مراحل انجام یک پایان نامه کارشناسی ارشد یا دکتری به صورت فهرست در زیر آمده است:

  • پیداکردن جدیدترین مباحث در رشته تحصیلی خود
  • یافتن مشکلات و گپ­های موجود در زمینه تحقیق پژوهشگر
  • تعیین موضوع پایان نامه
  • بررسی متون و پیشینه پژوهش
  • آماده سازی پروپازال
  • روش­های جمع آوری اطلاعات و ابزار مورد نیاز برای آن
  • روش­های مناسب جهت تجزیه و تحلیل آماری داده­ها
  • چگونگی نتیجه ­گیری از یافته ­های خود و نگارش بحث
  • شیوه صحیح نگارش مطالب علمی ازجمله پایان­ نامه و رساله

در ادامه این پست، نکات ضروری که پژوهشگاران عزیز را در انجام سریع هر یک از گام­های یک تحقیق علمی درست و دقیق یاری می­کند، به اختصار بیان خواهد شد.

یافتن مباحث علمی جدید

واضح است که اساتید و دانشجویان ترم بالایی همواره یک منبع دردسترس برای پیدا کردن مجلات تخصصی رشته تحصیلی افراد بوده ­اند. با جستجو در شمار­ه ­های چاپ شده یا در حال چاپ ژورنال ها می­ توان به مباحث روز و مورد توجه متخصصان حال حاضر دست پیدا کرد.

با این وجود، اغلب دانشجویان با خواندن دسته ­کم ۳ تا ۱۰ مقاله تاحدودی متوجه مباحث مورد علاقه خود می­ شوند. این نقطه از تحقیق، زمان مناسبی را برای دانشجویان جهت ریزتر شدن و جستجوی دقیق ­تر در مجلات فراهم می ­آورد که روند آن­ها را در انتخاب موضوع پایان نامه تسریع می ­بخشد.

شناسایی مشکلات و گپ­ های موجود

در این گام محقق با خواندن قسمت نهایی مقالات یعنی بحث و نتیجه گیری می ­تواند از پیشنهادات نویسندگان و متخصصان در زمینه مورد علاقه جهت بالاتر بردن کیفیت تحقیق خود استفاده کند. خواندن نقاط ضعف آن پژوهش و سعی در رفع آن در پایان نامه خود فرصت ایجاد نوآوری و خلاقیت و همچنین بهبود مطالعات پیشرو را برای دانشجویان به همراه دارد.

موضوع پایان نامه

پس از شناسایی گپ­ ها و مشکلات حاضر در زمینه مورد علاقه و با پیدا کردن اصطلاحا “مقاله بیس” تا حد زیادی موضوع پایان نامه مشخص می ­شود. در این گام ذکر چند نکته ضروری به نظر می ­رسد:

  1. تغییر عنوان پایان نامه فرآیندی زمانبر و پردردسر است که زمان آن را ندارید! لذا تاجایی که ممکن است ریسک به سرانجام نرسیدن پژوهش خود را پایین بیاورید چرا که بایستی در چارچوب زمانی قدم بگذارید. هرچندکه پیدا کردن راهی که پایان خوشی ندارد، گاها می­تواند ارزشمندتر از عبور از راه امن و بی دردسر باشد.
  2. انتخاب موضوع نیازمند جلب رضایت استاد راهنماست که اغلب با ارائه اولین موضوع از طرف دانشجو کسب نمی­شود؛ پس حداقل موضوع دوم و سومی در زمینه قبلی یا موضوع دیگر در آستین خود داشته باشید.
  3. اگر به هر دلیلی قادر به انجام خلاقیت و ارائه موضوعی نو در رشته خود نبودید، می­توانید از تلفیق یک یا دو مقاله مورد علاقه خود موضوعی ترکیبی را به اجرا دربیاورید که در حال حاضر در بین محققان بسیار رایج شده است.

راه آخر می­ تواند تکرار همان موضوع (مقاله بیس) و تغییر جامعه مورد بررسی و یا ابزار مورد سنجش باشد که به هر صورت خالی از لطف نیست، چرا که در پایان می ­توان در مورد قابلیت تکرارپذیری مطالعه خود مانور داده و نتیجه ­گیری کنید.

پیشینه تحقیق

بررسی متون و جستجو مقالات و پایان نامه های مرتبط مستلزم توانایی دانشجو در استفاده از موتورهای جستجو و شیوه بهره بردن از قابلیت جستجو پیشرفته منابع علمی در وبسایت ­های مرجع مانند: PubMed، Scopus، Science Direct، Wiley، Google Scholar، SID، ایران داک و غیره می باشد. این گام کمک مهمی به محقق در نگارش پروپازال و فصل دوم پایان نامه به صورت مستقیم و در نگارش بیان مسئله و فصل ۵ پایان نامه به صورت غیر مستقیم می­کند. در نتیجه تقریبا بیش از نیمی از فرآیند نگارش پایان نامه و مقاله استخراج شده از آن همواره وابسته به جستجویی پیوسته، دقیق و گسترده در منابع علمی موصق بوده است.

نگارش پروپازال

از نظر نویسنده، کسانی که از شروع نگارش پروپازال و پایان نامه خود می­ هراسند و پیوسته آن را به تعویق می ­اندازند، با انجام قسمت مهم بررسی متون که در عین حال نیازمند هیچ گونه عملیات تخصصی و زمانبر هم نیست، می ­توانند بخش عظیمی از پروپازال را نگارش کنند. نگارش ۵۰ درصد باقیمانده آن هم شامل نگارش موارد زیر است که به غیر از دو مورد آخر با قسمت­ های پایان نامه همپوشانی دارد:

  • بیان مسئله
  • اهداف، فرضیات و سوالات پژوهش
  • جامعه آماری مورد مطالعه
  • ابزار و روش جمع آوری اطلاعات و داده­ ها
  • روش تحلیل آماری
  • جدول متغیرها
  • جدول زمانبندی
  • جدول هزینه­ ها

شایان ذکر است که نگارش بیان مسئله سخت ترین و زمانبرترین بخش یک پروپازال، پایان نامه و مقاله شناخته می شود که نیازمند بررسی جامع حول موضوع پژوهش است که در بخش بعد بیان می­شود. اما پس از این بخش، روش تجزیه تحلیل آماری بخش بیشتری از مابقی پروپازال را دربر می­گیرد که در گام­های بعدی این مقاله بیان شده است.

بیان مسئله

بدست آوردن پیشینه پژوهش مناسب و همه جانبه موجب می ­شود تا پژوهشگر ابزار مورد نیاز برای نگارش بیان مسئله را در اختیار داشته باشد. این ابزار موارد زیر را شامل می­شود:  

  • پیشگفتاری از موضوع پژوهش
  • اشاره به پیشینه تحقیق
  • بررسی معضلات حل شده
  • ذکر معظلات حل نشده
  • بیان اهمیت و ضرورت انجام مطالعه
  • هدف کلی پژوهش

روش ­های جمع آوری اطلاعات و ابزار سنجش داده ­ها

یک تحلیل آماری قوی و دقیق نیازمند یک دیتاست جامع و نسبتا حجیم می ­باشد. جمع آوری داده ­ها نیز مستلزم استفاده از روش درست و مناسب و ابزار  است. از جمله این روش ­ها می­توان به نمونه گیری، سرشماری و استفاده از داده ­های ثبتی اشاره کرد که بسته به موضوع می ­توان از یکی از آن ­ها استفاده کرد. در خصوص ابزار جمع آوری اطلاعات هم می­توان از مصاحبه، پرسشنامه و دستگاه­ های سنجش و اندازه ­گیری نام برد که باز هم اهداف مطالعه استفاده از یکی از این ابزارها را توجیه می ­کند.

تحلیل آماری پایان نامه

پس از نگارش بیان مسئله، عمده باقیمانده پروپازال و همچنین پایان نامه روش تحلیل آماری می­باشد که در آن بایستی بنا به اهداف از پیش تعریف شده پژوهش مفصلا یا مختصارا به مدل­ها و آزمون­های آماری مورد استفاده اشاره شود. اما به طور کلی نتایج این بخش به تفصیل در فصل نتایج (چهارم) پایان نامه بیان می­شوند.

یافته ­های پایان نامه کارشناسی ارشد یا دکتری و به طور کلی قسمت نتایج آماری، تحلیل توصیفی (آمار توصیفی) و تحلیل استنباطی (آمار تحلیلی) از داده ­ها را دربر می­گیرد. در این بخش بایستی نتایج در قالب اعداد، جداول و نمودارهای مناسب بیان شوند و از نتیجه گیری ها و بحث در مورد آن اجتناب شود و انجام آن را در فصل پنجم پایان نامه از سر گرفت.

نگارش نتیجه گیری و بحث در پایان نامه

در ابتدای این بخش که به عنوان فصل پنجم پایان نامه شناخته می­شود، محقق بایستی به مهمترین نتایج حاصل از یافته­ های خود بپردازد و از آوردن اعداد و آمار پرهیز کند. سپس به تک تک فرضیات پژوهش که در فصل نخست پایان نامه فهرست شده بود، به صورت مشخص و بر اساس یافته ­های حاصل از آزمون­ های آماری پاسخی صریح و روشن دهند.

در قسمت بحث نیز می ­توان به مقایسه نتایج بررسی خود با مطالعات دیگران پرداخت و به عناصر ایجادکننده همخوانی یا تفاوت نتایج آن­ها اشاره و آسیب شناسی شود. متعقبا جهت رفع گپ­ های نام برده شده در بیان مسئله و یا بهترکردن نتایج، با ارائه پیشنهادات مناسب این فصل جمع­ بندی می ­شود.

آموزش نگارش پایان نامه

نگارش یک مطلب علمی مانند نگارش سایر مطالب دیگر قواعد نگارشی خاص خود را دارد. از این دستورات می ­توان به این موارد اشاره کرد. مثلا در نگارش پروپازال اکثر افعال به صورت آینده و معلوم ادا می­شوند ولی در پایان نامه و مقاله افعال به صورت گذشته و مجهول نوشته می­ شوند. فهرست بندی و شماره گذاری ضفحات نیز جزئیات مختص به خود را دارد که بیان آن در این پست مقدور نمی­ باشد.

در پایان از همراهی شما همراهان گرامی قدردانی و سپاس گزاری می کنیم.